Gemeente Ede staat voor een grote woningbouwopgave. Om aan deze opgave te kunnen voldoen, zijn potentiële bouwlocaties verkend. Een van de grotere bouwlocaties ligt aan de noordzijde van de kern Ede. De locatie is geschikt voor de bouw van circa 2.700 woningen. Vanuit de MER en het Omgevingsplan wordt de keuze gemaakt voor het definitief aantal woningen in dit gebied.
Beeld © Koers Ruimtelijk Raamwerk juni 2024 en projectwebsite Doesburgerbroek.
Wat maakt het project bijzonder?
Dit is met recht een groot en integraal project te noemen. De woningbouwbehoefte is groot en dient zorgvuldig en efficiënt te worden ingepast in het beschikbare gebied. Omdat de beoogde locatie momenteel een agrarische functie heeft, dient er allerlei infrastructuur te worden aangelegd in dit gebied.
Bij deze ontwikkeling is er veel aandacht voor de impact op milieu, ecologie en verkeer. Er is sprake van natuurcompensatie buiten het plangebied en er moet een oplossing worden gevonden voor de beschermde steenuilen die in dit gebied leven. Kortom: een zeer omvangrijk en uitdagend project waar we vanuit Rho Adviseurs onze brede kennis en ervaring met integrale visievorming, advisering en onderzoek volop in kunnen benutten.
Ook het proces is bijzonder. De gemeente kiest nadrukkelijk voor een integrale aanpak waarbij de kennis en kunde wordt benut van specialisten vanuit de zijde van de gemeente en vanuit de zijde van de adviserende bureaus. Dit betekent een grote rol voor specialisten, die het project in een vervolgfase inhoudelijk verder moeten brengen.

Welke uitdagingen kent de locatie?
- De locatie moet ontsloten worden voor autoverkeer, waarbij de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op het bestaande wegennet gewaarborgd blijft.
- Er zijn goede verbindingen nodig voor het langzaam verkeer naar belangrijke bestemmingen in de bestaande stad, zoals het centrum, scholenlocaties en het intercity-treinstation Ede-Wageningen.
- Uiteraard moet een nieuwe woonwijk een goed woon- en leefklimaat bieden aan de toekomstige bewoners. Geluidhinder van de autosnelweg A30 en geurhinder door omliggende varkenshouderijen vormen daarbij een uitdaging.
- Gemeente Ede heeft de ambitie om ‘alternatieve vervoerwijzen’ te bevorderen. Dit vraagt om mobiliteitsoplossingen waarbij de auto niet centraal staat. Dit vormt een uitdaging, omdat de nieuwe wijk vlakbij het autosnelwegennet ligt en bovendien een excentrische ligging heeft ten opzichte van belangrijke bestemmingen binnen de kern Ede.



Welke rol vervult Rho Adviseurs?
Rho Adviseurs is op veel manieren betrokken bij dit integrale project:
Bij de visievorming
- Kritische blik vanuit milieu, ecologie en verkeer op haalbaarheid, potentiële knelpunten en aandachtspunten en aandragen mogelijke oplossingen daarvoor.
- Opstellen deelrapportage milieu, ecologie en verkeer voor de MER.
- Doorrekenen grondexploitatie en opstellen regels kostenverhaal t.b.v. het omgevingsplan.
- Opstellen proefverkaveling aan de hand van het stedenbouwkundig plan.
Bij het omgevingsplan
- Opstellen omgevingsplan Doesburgerbroek en hierbij afstemmen met het gemeente-brede omgevingsplan.
Het is erg leuk om met zoveel collega's van allerlei disciplines te werken aan dit integrale project, in nauwe afstemming met de gemeente en met andere bureaus. We zijn trots op deze samenwerking en zien uit naar het uiteindelijke resultaat!
Chris Tasma
Er zijn veel collega’s van Rho Adviseurs betrokken bij dit integrale project. Wie doet wat?
- In samenwerking met Tauw werken wij aan de MER Doesburgerbroek. Tauw is integraal verantwoordelijk voor het opstellen van de MER. Onze collega’s Eric, Hans en Werner verzorgen de onderdelen stikstof en verkeer.
- Delva heeft het stedenbouwkundig plan opgezet. Als onderdeel hiervan hebben onze collega’s Stefan en Jos namens Rho Adviseurs de proefverkaveling uitgewerkt.
- Als vervolg op de MER werkt Rho Adviseurs ook aan de wijziging van het omgevingsplan voor Doesburgerbroek. Onze collega’s Lillian, Mark, Sanne en Taco zijn hierbij betrokken.
- Frits en Lizet zijn vanuit Rho Adviseurs verantwoordelijk voor de financiële doorrekening van het project en de regels kostenverhaal die moeten landen in het omgevingsplan.
- De uitwerking van de ontsluitingsweg is in samenwerking met Tauw gestart. Onze collega’s Werner en Job zijn namens Rho Adviseurs verantwoordelijk voor het verkeerskundige aspect.

Hoe gaat het verder?
Het integrale proces met deelnemers vanuit alle relevante disciplines moet leiden tot een concreet, haalbaar een uitgewerkt stedenbouwkundig plan voor Doesburgerbroek (inclusief enkele deelvarianten). Op basis van de onderzoeksresultaten uit de milieueffectrapportage kan deze opzet worden uitgewerkt tot een robuust en haalbaar plan. Zodra het omgevingsplan gereed is, zullen we je hierover informeren.

Disclaimer: Aan de beelden uit het ruimtelijk raamwerk kunnen geen rechten worden ontleend omdat het ontwerp nog in ontwikkeling is.